علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟
نوشته شده توسط : محمد

 

عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان بیمار مشکلی است که به احتمال زیاد افراد در زندگی خود حداقل یکبار تجربه خواهند کرد. البته افراد بسیار زیادی از انجام این فرآیند درمانی اضطراب داشته و تصور میکنند یک روش بسیار دردآور است.

روش عصب کشی دندان برای پاک کردن ریشه دندان و همچنین شکل دادن به کانال ریشه است که در هنگام درمان مسیر کانال ریشه دندان را با مواد مخصوصی مسدود کنند تا هیچ میکروبی نتواند ریشه دندان را آلوده کند و درصد رشد آن‌ها به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد.

اطراف دندانی که مورد عصب کشی و درمان قرار میگیرد قطعا حساس‌تر میشود و به همین علت ممکن است احساس درد و ناراحتی پس از انجام آن به مدت ۳ تا ۵ روز را تجربه کنید.

در صورت احساس درد میتوانید از مسکن و داروهایی که ضد التهاب هستند و باعث کاهش درد میشوند استفاده کنید. اما در صورتی که این درد شدیدتر و مدت‌دارتر شد بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

طبیعی است که پس از عصب کشی دندان حداقل ۲۴ ساعت کمی احساس درد داشته باشید و برخی از افراد نیز کمی بیشتر از چند روز این درد را به همراه داشته‌اند که کاملا طبیعی است.

اغلب تصور میکنند درد دندان بعد از عصب کشی از نقص فرآیند درمان پزشک بوده یا مهارت کافی برای انجام عصب کشی را نداشته‌اند.

این تصور متاسفانه به نقص فرد در تفکر بازمیگردد زیرا عصب کشی یا درمان ریشه دندان به دنبال خارج کردن عصب از ریشه دندان نیست و فقط در این روش به پاکسازی ریشه دندان میپردازند. اگر چند روز گذشت و این درد کاهش نیافت بهتر است به دندان پزشک مجددا مراجعه نمائید تا دلیل اصلی درد را بررسی کند.

دلایلی که ممکن است باعث ایجاد درد دندان بعد از عصب کشی شود عبارت است از:

عفونت در استخوان
ممکن است دردی که بعد از عصب کشی دندان احساس میکنید به دلیل عفونتی باشد که در ناحیه عصب کشی شده پیش آمده است. در اینصورت ابتدا باید عفونت ایجاد شده به صورت کامل پاکسازی شود، سپس کاملا سیلانت شود و با مواد پر کردنی به صورت کامل ترمیم شود.

اگر همچنان باکتری درون استخوان و اطراف ریشه پابرجا مانده باشد باعث ایجاد درد و التهاب بیشتری خواهد شد. این در صورتی است ه با وجود پاکسازی کامل همچنان باکتری در آن بخش پنهان شده باشد. که این باکتری باقی مانده با استفاده از آنتی بیوتیک و سیستم ایمنی بدن از بین میرود.

عفونت در کانال ریشه
اغلب این مشکل هنگامی رخ میدهد که بعد از درمان ریشه دندان، دندان دچار عفونت شده باشد. اگر بخشی که پر کردنی داشته است دچار نشتی بشود به باکتری‌ها این مجوز داده میشود که از طریق بزاق دهان به شیارهای پر کردگی وارد شوند.

زمانی که این باکتری‌ها به کانال ریشه وارد میشوند بعد از چند روز عفونت در کانال ریشه اتفاق می‌افتد. به همین علت است که اغلب پزشکان اصرار دارند پس از عصب کشی دندان روکش نیز انجام شود. زیرا بعد از عصب کشی دندان ضعیف میشود.

ریشه دندان در صورتی که عفونت کرده باشد درمان میشود مگر در صورتی که ریشه شکسته باشد یا زیر خط لثه دچار آسیب شده باشد که در این حال باید دندان را کشید.

پر کردن بیش از حد دندان یا استفاده از روکش خیلی بزرگ
اگر به اندازه بسیار کمی روکش دندان بزرگ باشد یا پر کردگی دندان کمی بیشتر انجام شده باشد به دیواره دندان فشار آورده میشود و باعث ایجاد درد در ناحیه ریشه دندان میشود که میتوان آن را بدون نگرانی رفع کرد. به این صورت که پر شدگی زیاد را میتوان برداشت و یا روکش را تنظیم نمود. اما در این صورت نیز بیش از ۵ روز احساس درد خواهید داشت.


درد بعد از عصب کشی تا چه روزی طبیعی است؟
احساس کمی درد پس از انجام عصب کشی دندان کاملا طبیعی است زیرا با از دست دادن بی حسی موضعی کمی درد در ناحیه دندان خود حس خواهید کرد و میتوان آن را با استفاده از مسکن‌های معمولی آرام کرد. در واقع حتی اگر عصب کشی دندان با دستگاه روتاری نیز انجام شود کمی درد را بعد از عصب کشی باید تحمل کنید هر چند که میزان آن از عصب کشی سنتی کمتر است. طبیعی است که این درد حداقل ۷۲ ساعت و حداکثر ۱۲۰ ساعت به طول انجامد. اما اگر احساس درد و ناراحتی روز به روز تشدید یافت و با مسکن نیز آرام نگشت بهتر است بلافاصله به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟
اینکه چه زمانی پس از عصب‌کشی دندان آن را پر کنید، به نظر پزشک بستگی دارد. دندانپزشک با توجه به وسعت پوسیدگی و آسیب به دندان زمان مناسب برای پرکردن دندان را پس از عصب‌کشی تعیین می‌کند.

گاهی اوقات برخی بیماران نمی‌توانند بارها به دندانپزشکی مراجعه کنند و درخواست می‌کنند عصب‌کشی و پرکردگی به طور همزمان برای آن‌ها انجام شود. این کار در صورتی که آسیب به کانال ریشه نرسیده باشد، قابل انجام است. گاهی هم دندانپزشک به دلیل عوارض احتمالی بعدی، عصب‌کشی و پرکردگی را به صورت همزمان با هم انجام نمی‌دهد.





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: